Onze klanten en eindgebruikers

Alfa is een B Corp en maakt deel uit van de B Corp Community; allemaal bedrijven die hun business inzetten ‘as a force for good’. Wij zijn een brede zakelijke dienstverlener die duurzame waarde wil toevoegen aan medewerkers, klanten en de maatschappij. Onze grootste ‘force for good’ zijn onze 16.000 klanten. Deze bestaan uit voornamelijk midden- en klein mkb en agrariërs. Als we hen kunnen helpen meer toekomstbestendige en duurzame beslissingen te nemen, dan groeit onze positieve impact. Alfa’s sales, marketing en communicatie speelt een belangrijk rol in het informeren, activeren, stimuleren en inspireren van onze klanten en medewerkers.

Omzet van nieuwe en vertrekkende klanten

Ook in 2023 mochten we veel nieuwe klanten verwelkomen. Dankzij deze nieuwe klanten hebben we een extra omzet gegenereerd van 5,1 miljoen euro. De vertrekkende klanten vertegenwoordigden een omzet van 2,5 miljoen euro.

Doelen

• We willen onze bestaande klanten helpen met de transformaties waar ze voor staan en hun toekomstbestendige ontwikkeling. Als we dat goed doen, dan betekent dat niet alleen groei bij die klanten maar ook groei in de impact die we hebben;

• Ieder jaar verwelkomen we nieuwe klanten binnen die geloven in onze ‘purpose’. Ook dit betekent meer impact;

• Helaas kunnen we niet de accountant voor iedereen zijn, want ook wij kampen met de arbeidsmarktkrapte. Als wij niet meer de toegevoegde waarde kunnen bieden aan bepaalde klanten proberen we hen te helpen aan een beter passend alternatief.

Klanttevredenheid

Een belangrijke graadmeter is de klanttevredenheid. In 2023 hebben ruim 1.200 ondernemers via een enquête hun mening gegeven over de dienstverlening van Alfa. 21 procent van onze klanten geven onze dienstverlening een 9 of een 10. Ondernemers worden vooral blij van de kwaliteit van onze diensten en adviezen, de manier hoe wij onze afspraken nakomen en de oprechte interesse die de Alfa medewerkers hebben in de onderneming en de ondernemer erachter.  Tegelijkertijd is 13 procent van onze ondernemers kritischer. Zij geven ons een magere 6 of zelfs lager. De kritische ondernemers geven aan dat Alfa transparanter mag zijn in de gestuurde facturen en dat we ons nog meer mogen gedragen als strategisch partner van hun bedrijf. Voor Alfa dus werk aan de winkel. Gemiddeld scoort Alfa een 7,6 onder haar klanten. Daar zijn we trots op, maar we blijven wel werken aan onze aandachtspunten.

“Op dit moment blijven klanten gemiddeld 13 jaar klant bij Alfa. Dat is lang! We zijn trots dat klanten ons dat vertrouwen geven. Tegelijkertijd is het van belang dat de match kloppend blijft, zodat we voldoende toegevoegde waarde kunnen blijven bieden in de transformaties waar onze klanten voor staan.”
Valentijn van Poucke – Commercie, Marketing & Communicatie

In het onderzoek naar onze dienstverlening zijn een aantal stellingen voorgelegd. Hieronder de top 3 verbeterpunten. En uit het onderzoek de top 3 complimenten.

Top 3 complimenten

Top 3 verbeterpunten

• Diensten en adviezen van goede kwaliteit

• Alfa komt afspraken na

• Alfa heeft oprechte interesse in hoe het met mij en mijn organisatie gaat

• Alfa is transparant over de kosten die zij in rekening brengen

• Ik beschouw Alfa als beste partij binnen dit vakgebied

• Ik zie Alfa als een strategische partner van mijn organisatie

Duurzaamheidsomzet

Om meer impact te maken zullen we dus met onze klanten in gesprek moeten gaan over duurzaamheid. Soms kan dat gevoelig liggen, maar onze ervaring is dat de meeste ondernemers graag onderdeel willen zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Om onze collega’s op weg te helpen is het aantal gesprekken over duurzaamheid meetbaar gemaakt. Als uit zo’n gesprek een opdracht volgt, is daar het label ‘duurzaamheidsadvies’ aan gehangen zodat we daar de omzet van kunnen bijhouden. De ambitie is om eind 2025 1 procent aan duurzaamheidsomzet te realiseren. Deze twee KPI’s geven ons de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen en beter te kunnen sturen op het maken van impact.