Accountancy: samenstelpraktijk
Bij Alfa werken meer dan 120 accountants die onze ruim 14.000 klanten bijstaan bij alle financiële vraagstukken die zij hebben. Dit gaat dus verder dan alleen het opstellen van de jaarrekening. Wij begeleiden onze klanten bijvoorbeeld bij het uitwerken en samenstellen van periodieke of jaarlijkse administratie. Ook verrichten we bijzondere controleopdrachten om een accountantsverklaring te kunnen afgeven. Daarnaast faciliteren we bij Bureau Vaktechniek Accountancy opleidings- en trainingsmogelijkheden, bieden we ondersteuning aan vaktechnische en ethische vraagstukken van collega’s en zien we toe op de kwaliteit van de uitvoering van opdrachten in de samenstelpraktijk.
Context
Door werkdrukte en krapte in de arbeidsmarkt staat de kwaliteit van en innovatie in ons vakgebied onder druk. In 2023 hebben we daar allerlei maatregelen voor getroffen en hebben we besloten ons niet door de waan van de dag te laten leiden. Een voorbeeld hiervan is de opgelegde verplichting van de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) dat iedere accountant tenminste twee dagen training moest volgen op het gebied van duurzaamheidsrapporteringen. Binnen Alfa hebben we dat breder opgepakt. Niet alleen de accountants maar alle collega’s hebben minstens 16 uur aan training gevolgd op het gebied van duurzaamheid. De door Alfa georganiseerde challenge over duurzaamheid gaf collega’s de mogelijkheid om daarnaast te kiezen uit een drietal workshops die docenten van de HAN verzorgden. Daarnaast hebben we op de Alfa Leerdag voor alle 1.200 medewerkers een uur training verzorgd over de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.
Resultaten
Veel branches, zoals de sector transport en logistiek, hebben te maken met toenemende wet- en regelgeving. Zij komen ook steeds vaker met duurzaamheidsvragen bij ons. In andere branches hebben we een stimulerende rol. Ook zien we dat banken steeds vaker vragen stellen over duurzaamheid bij financieringsaanvragen en -verlengingen. Daarom hebben we de duurzaamheidseisen (toekomstbestendigheid) ingepast in onze beoordeling opdrachtcontinuatie en uitvoering samenstellingsopdrachten. Bij een opdracht starten we met het bespreken van de missie, visie, strategie en ketenverantwoordelijkheid van het bedrijf. Vervolgens leggen we de koppeling met de continuïteit en toekomstbestendigheid. We maken ze attent op de ontwikkelingen om hen heen. Vandaaruit adviseren we over de stappen die het bedrijf kan zetten.
“Er wordt van de accountant verwacht dat hij of zij iets vindt over de toekomstbestendigheid van het bedrijf, want dat is van invloed op de financiële rapportage. Kan het bedrijf voldoende geld genereren om in de komende jaren te blijven bestaan?” – Dirk ter Harmsel, directeur Bureau Vaktechniek Accountancy
Vooruitzicht
-
-
In 2024 maken we bewust de keuze om ons te richten op de zaken en activiteiten waar we echt waarde kunnen toevoegen aan onze klanten en aan de maatschappij. Zoals met ondernemers praten over fiscale optimalisatie in het vierde kwartaal;
-
Vanuit Bureau Vaktechniek Accountancy stellen we voor iedere medewerker 40 uur beschikbaar om trainingen te volgen, passend bij het profiel.
-