Verrassend dichtbij in coronatijd

Ondanks afstand ‘verrassend dichtbij’

Nooit eerder is het begrip ‘dichtbij’ zo anders geweest als in 2020. Nauwelijks een gezellig samenzijn op de Alfa-kantoren. We liepen de deur niet plat bij klanten, niet even een knuffel of een zoen om iemand te feliciteren met een verjaardag. Hoe lastig ook, toch slaagden Alfa-collega’s erin om er steeds weer voor elkaar te zijn, om klanten in moeilijke tijden een hart onder de riem te steken, een luisterend oor te bieden. Door het juiste advies op het juiste moment te geven en waar nodig zelfs te helpen overleven, dankzij de route naar de coronasteunmaatregelen.

Er werd op de Alfa-kantoren van alles georganiseerd om toch een beetje samen te zijn. Zo gingen we challenges aan, werden er pubquizzen georganiseerd en stond er op vrijdagmiddag een online borrel gepland. Ondanks afstand waren we ‘verrassend dichtbij’ elkaar. Het jaar werd afgesloten met Alfa’s Christmas Show. Een uniek online kerstevent voor alle collega’s van Alfa én het gezin. Met een lach en een traan werd teruggekeken op een bijzonder en roerig jaar. Ook werd gezorgd voor een muzikale Christmas-noot, een programma voor jong en oud.

Alfa kerstshow

Dichtbij in een jaar waarin je afstand moest houden

Alfa wil ‘Overal dichtbij’ zijn. Hoe anders was 'dichtbij' in een jaar waarin je vooral afstand moest houden? Fou-Khan Tsang, voorzitter van de Raad van Bestuur vertelt: “Overal dichtbij in de coronacrisis, dat was wel een uitdaging. Maar bij Alfa zijn we niet voor een gat te vangen. Alle collega’s van Alfa hadden al een eigen laptop en we werkten al in Office365. We zijn dan heel snel overgeschakeld naar bijvoorbeeld videobellen via Teams en we hebben heel mooie momenten van dichtbij meegemaakt. Neem het afscheid van Koert van der Bij, lid Raad van Bestuur van Alfa. Met duizend Alfa-collega’s hebben we via de live-stream meegekeken naar zanger Stef Bos die een prachtig lied zong voor Koert en zijn vrouw vanuit een vrachtwagen op de stoep voor zijn in huis in Naaldwijk. Dat was zo bijzonder! Zoiets gaan we denk ik niet meer meemaken; dit blijft een mooie herinnering. Fysiek gescheiden – maar emotioneel waren we heel dichtbij elkaar.”

Verdrietige momenten

Ontroering ging alle kanten op in 2020. Marco Vermin, lid Raad van Bestuur: “Wat ons toch echt het meest geraakt heeft, is het overlijden van een dierbare collega. Een jonge, enthousiaste man, getrouwd en vader van een zoontje van 9 maanden oud. Dat nieuws is ingeslagen als een bom. Het doet heel veel pijn en geeft verdriet, om dit verdriet met elkaar op afstand te moeten delen. Daarnaast hebben veel collega’s in meerdere of mindere mate wel iets verdrietigs meegemaakt. Het maakte het extra lastig dat je iemand dan niet even persoonlijk kan troosten, door er te zijn.”

Een nieuwe functie in coronatijd

Arnoud Bosch is op 1 mei benoemd tot nieuwe CFO van Alfa en heeft per deze datum Koert van der Bij opgevolgd. Ook al kende hij al veel collega’s – hij was verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van de Alfa-kantoren in Gorinchem, Raamsdonksveer, Dodewaard, Langenboom en Heythuysen – het in coronatijd starten, niet op kantoor zijn, was wel even wennen. Arnoud: “2020 was voor mij een heel bijzonder jaar. Ik solliciteerde voor coronatijd en een paar maanden later toen ik bij Alfa in Wageningen ging werken, zag de wereld er heel anders uit. Een heel andere start dan ik me had voorgesteld van mijn nieuwe functie. Ik moest gelijk in actie komen, om erachter te komen wat de coronacrisis kan betekenen voor onze klanten en zo ook voor ons eigen bedrijf. Er is voor de klanten gelukkig overheidssteun, maar desondanks zal de crisis diepe sporen nalaten. En in plaats van werken op kantoor waar je allerlei nieuwe collega’s snel leert kennen, moest ik nu thuis achter de computer aan de slag. Ik mis het persoonlijke contact met nieuwe collega's maar het is wel fijn om te zien hoe goed we elkaar via de computer weten te vinden. Gek genoeg voelt dat toch ook alweer snel als een warm bad. Toch spring ik liever in dat warme bad op kantoor. Dat hoor ik ook om me heen, waarmee maar weer duidelijk is dat we graag bij elkaar zijn.”

Dichtbij onze klanten, ook in coronatijd

Ondanks de uitdagingen die dat met zich meebracht, slaagden Alfa-collega’s erin om klanten een hart onder de riem te steken, een luisterend oor te bieden, het juiste advies op het juiste moment te geven en waar nodig zelfs te helpen overleven, mede dankzij de route naar coronasteunmaatregelen.

Om onze klanten en andere ondernemers bij te staan, hebben wij via verschillende kanalen veel informatie gedeeld die de ondernemer kan helpen, zoals: