Onze klanten

Alfa is graag ‘overal dichtbij’ zoals onze merkbelofte zegt en staat midden in de maatschappij. Lokaal ondernemerschap is immers de motor van de economie en die willen wij draaiende houden. Naast de ruim 16.000 bestaande klanten brachten in 2022 1.382 nieuwe ondernemers hun werkzaamheden bij Alfa onder. Ze kozen voor Alfa vanwege de kwaliteit van onze dienstverlening, maar ook vanwege de oprechte interesse hoe het met de ondernemer en de organisatie gaat.

Ook in 2022 waren er minder faillissementen in Nederland. De migratie van ondernemers naar een andere accountant was nog beperkt, waarschijnlijk nog steeds door de economische gevolgen van corona. Bij Alfa stopten 881 ondernemers, wat minder was dan het voorgaande jaar. Naast stakende ondernemers waren er ook ondernemers die naar een andere accountant zijn overgestapt. De klantenportefeuille is in 2022 autonoom met 502 ondernemingen gegroeid.

Nieuwe klanten

Stoppende of vertrekkende klanten

Autonome groei klanten portefeuille

Klanttevredenheid

In 2022 hebben meer dan duizend ondernemers via een enquête hun mening gegeven over de dienstverlening van Alfa. Ongeveer een op de vier klanten geeft onze dienstverlening een 9 of een 10. Ondernemers worden vooral blij van de kwaliteit van onze diensten en adviezen, de manier hoe wij onze afspraken nakomen en de oprechte interesse die de Alfa medewerkers hebben in de onderneming en de ondernemer erachter. Ook vinden ondernemers dat we de beste partij zijn in een bepaald vakgebied.

Tegelijkertijd is 13 procent van onze ondernemers kritischer. Zij geven ons een magere 6 of zelfs lager. De kritische ondernemers geven aan dat Alfa transparanter mag zijn in de gestuurde facturen en dat we ons nog meer mogen gedragen als strategisch partner van hun bedrijf. Voor Alfa dus werk aan de winkel. Gemiddeld scoort Alfa een 8- onder haar klanten. Daar zijn we trots op, maar we blijven wel werken aan onze aandachtspunten.

In het onderzoek naar onze dienstverlening zijn een aantal stellingen voorgelegd. Hieronder de top 3 verbeterpunten. En uit het onderzoek de top 3 complimenten.

Top 3 complimenten

Top 3 verbeterpunten

• Diensten en adviezen van goede kwaliteit

• Alfa komt afspraken na