Onze klanten en diensten
Ondernemen betekent net dat stapje meer doen. Weten wat er speelt in de wereld van lokale klanten, actief kennis delen en alert zijn op mogelijkheden om die klanten te versterken. Daarom blijft Alfa graag lokaal dichtbij. Alfa wil bijdragen aan een samenleving met gezonde ondernemingen, die blijvend maatschappelijke meerwaarde kunnen leveren. Wij bieden brede financiële kennis en specialistische branchekennis. Altijd voorbereid op ‘the next big thing’ delen we onze kennis actief, alert op mogelijkheden om onze klanten te versterken. Gemeenschappelijk succes vinden we nou eenmaal mooier dan eigen succes. Ons ondernemerschap kenmerkt zich door de wil om net dat stapje meer te doen.
Groei in aantal klanten
Ook in 2021 kiezen weer meer ondernemers om klant te worden bij Alfa. Dit waren er meer dan het aantal ondernemers wat Alfa verlaten heeft of gestopt is. Mede door corona lijkt de migratie van ondernemers naar andere accountants en faillissementen veel minder te zijn dan andere jaren. De klanten portefeuille is met 820 ondernemingen gegroeid.
2021 | |
Nieuwe klanten | 1.415 |
Autonome groei klanten portefeuille | 820 |
Omzetverdeling 2021
Dienstverlening voor onze klanten
In 2021 waren wij dichtbij:
-
-
Onze klanten met een breed palet aan diensten, denk hierbij aan fiscaal juridische dienstverlening, subsidies, salaris en personeel, fusies en overnames.
-
Onze klanten met agrarische adviesdiensten.
-
Met Alfa Salaris & Personeel, de specialisten op het gebied van verloning, salarisadministratie, of duurzame inzetbaarheid van personeel.
-
Met Alfa Consultants, het corporate finance team dat klanten ontzorgt op het gebied van fusies, overnames, waarderingen, financiering, subsidies en verduurzaming.
-
Onze klanten waarbij wij samenstel-werkzaamheden uitvoerden.
-
Onze klanten waarvoor wij assurance-werkzaamheden uitvoerden.
-
Bij de internationale markt, mede vanwege onze betrokkenheid bij DFK.
-
Klanttevredenheid
Een 7,9 geven klanten aan Alfa bij het klantonderzoek dat in het begin van 2021 is uitgevoerd. ‘Persoonlijk’, ‘korte lijnen’, ‘sectorkennis’ en ‘betrokken’ worden het meest genoemd als onderscheidende kenmerken van onze dienstverlening. Met name aan het persoonlijke karakter mag Alfa niet tornen, als het aan de respondenten ligt. Ook al vindt niet elke klant het van belang dat er een Alfa-vestiging in de directe nabijheid is, het contact met de eigen klantbeheerder moet wel ‘dichtbij’ voelen. Alfa heeft ook ‘huiswerk’ meegekregen van de respondenten. Dan gaat het om meer zichtbaarheid voor de vele Alfa-diensten, een betere onderbouwing van onze duurzaamheidsvisie en meer helderheid op het gebied van facturatie. Lees hier meer over het onderzoek.

Communicatie richting klanten
Ook in 2021 werkten onze medewerkers veel vanuit huis, en konden we onze klanten minder bezoeken. We slaagden er echter wel in om klanten een hart onder de riem te steken, een luisterend oor te bieden, het juiste advies op het juiste moment te geven en waar nodig zelfs te helpen overleven, mede dankzij de route naar coronasteunmaatregelen. Via verschillende communicatiemiddelen hebben wij onze klanten geïnformeerd:
-
Een speciale webpagina met coronagerelateerde artikelen.
-
De gepersonaliseerde, maandelijkse nieuwsbrief. Een overzicht van alle artikelen vind je terug op www.alfa.nl/actueel.
-
Ons magazine voor relaties en klanten: Mens in bedrijf.
Alfa-klanten staan centraal
Wij zijn trots op onze klanten en geven hen graag podium in onze communicatiemiddelen. Deze ondernemersverhalen lees je terug op onze website en in Mens in bedrijf. Ook maken we video’s om andere ondernemers te inspireren en te motiveren. Hieronder maak je kennis met een aantal Alfa-klanten:
Van Geel Schröder , klant van Alfa in Hoogeveen
Garage Frank Pluym, klant van Alfa in Dodewaard
Borstelfabriek Luva, klant van Alfa in Aalten
Island Berry, klant van Alfa in Heerhugowaard
In 2021 heeft Eline de Vries, eigenaar van #ITSMYDRIVE en werkzaam als consultant, content creator, presentator, bedrijfswagenjournalist en ‘mooi weer-chauffeur’ namens Alfa een tour gemaakt langs een aantal klanten van Alfa die werkzaam zijn in de sector transport en logistiek. De duurzaamheidstour is verwerkt in een reeks video’s. Hieronder vind je een tweetal video’s. Voor een compleet overzicht, ga naar www.alfa.nl/duurzaamheidstour.
De Rooy Transport B.V. over duurzaamheid:
Royal Lemkes over duurzaamheid: